“We moeten de rode loper voor jongeren uitrollen”

6 mei 2020
leestijd: 4 minuten

Hoe breng je technische bedrijven in contact met schoolgaande jongeren? Het Bataafs Lyceum bedacht een creatief project: laat jongeren een oplossing bedenken voor een concreet probleem waar een bedrijf mee kampt. “Bedrijven kunnen zo laten zien wat ze doen en voor jongeren is het een uitgelezen kans om achter de muren van een bedrijf te kijken.”

“Leerlingen moeten op 14- of 15-jarige leeftijd al een vakkenpakket kiezen”, zegt Annemarie Heuvel, die als projectleider jaarlijks de Week van de Techniek in Almelo organiseert. “Maar waar kies je dan voor? Er zijn heel veel mogelijkheden die jongeren dan niet kennen. Daar wilden we verandering in brengen.” Samen met Gerdi Haverkamp, biologiedocent en bèta-coördinator van het Bataafs Lyceum, bedacht ze het ‘BL-Business’ project. “Met dit project willen we leerlingen van havo, vwo en gymnasium uit klas 1 tot en met 6 ‘live’ in contact brengen met bedrijven, vervolgt Haverkamp. “Dat doen we op diverse manieren. Zo organiseren we gastcolleges, zetten we projecten op in samenwerking met bedrijven en organiseren we tegelijk met de GirlsDay een eigen BoysDay.” Daarnaast hebben leerlingen de mogelijkheid om concrete opdrachten voor bedrijven te doen, vertelt Haverkamp: “Voor de leerlingen is het een uitgelezen kans om achter de muren van een bedrijf te kijken. En de bedrijven kunnen zo laten zien wat ze doen en wat voor mooie beroepen er allemaal zijn. Want onbekend maakt onbemind.”

“De inzet van leerlingen kost je als bedrijf helemaal niets” 

Braindrain

v.l.n.r. Maarten Jacobs, Gerdi Haverkamp, Annemarie Heuvel, Martin Grondman en VWO leerlingen Jesse ten Broek (licht shirt )en Kylian van Dam (zwart shirt )

Dat laatste is met name belangrijk, onderstreept Diana Agterbos, opleidingscoördinator van het bedrijf NTS-Norma, dat deelneemt aan het project van het Bataafs Lyceum. “Zodra studenten hun hbo of universitaire opleiding hebben afgerond, verdwijnen ze naar de Randstad of Brabant. Die braindrain willen we tegengaan, door te laten zien wat voor prachtige hightech bedrijven we in de Twentse regio allemaal hebben.”

Jesse ten Broeke en Kylian van Dam zijn twee leerlingen uit de vijfde klas van het vwo die elke woensdag bij NTS-Norma een aantal uren aan de slag gaan. Ze zijn uitblinkers in natuurkunde en ‘vervelen zich af een toe een beetje op school’, aldus Kylian. En dus mogen ze nu een lesuren besteden aan een praktische opdracht voor NTS-Norma, een bedrijf dat mechatronische systemen ontwerpt en produceert voor hightech machinefabrikanten. Jesse: “Bij het vacuümsolderen worden twee gelijke metalen met elkaar verbonden. Wij zijn nu aan het kijken of het mogelijk is om oxidatie tegen te gaan.” En dat is een serieuze opdracht en geen Spielerei, zegt opleidingscoördinator Diana Agterbos. “Als we oxidatie kunnen voorkomen, dan levert het ons een forse kostenbesparing op.”

“Deze jongens komen fris binnen en beginnen blanco ergens aan”, vult Annemarie Heuvel aan. “Dat is het unieke van dit project: bedrijven hebben vaak geen geld om iemand vrij te maken en de inzet van leerlingen kost je als bedrijf helemaal niets.”

Rode loper

Jongens als Jesse en Kylian zou NTS-Norma graag in de toekomst binnen het bedrijf hebben, zegt Agterbos. “De coronacrisis geeft misschien een beetje lucht op korte termijn, maar het nijpende tekort aan technisch personeel blijft een probleem. De uitstroom is nog altijd groter dan de instroom en dat zal de komende jaren niet veranderen. Het is dus heel goed om jongeren in een vroeg stadium met Twentse bedrijven kennis te laten maken.” A+O-regiomanager Rob Nijhof is het daar volmondig mee eens. “Er is echt een demografisch probleem. Dus is het van belang om het marktaandeel in technische opleidingen te vergroten. Ik zeg wel eens: bedrijven moeten de rode loper voor jongeren uitleggen. Want als je niets doet, komen ze niet binnen.” Kylian is in elk geval blij dat hij dit project is gaan doen. “Ik kan het andere leerlingen echt aanraden. Het is echt de moeite waard. Je krijgt een goed beeld van wat een bedrijf doet en hoe jouw kennis gebruikt kan worden.” Regiomanager Nijhof ziet het dan ook als een voorbeeldproject voor andere regio’s in het land. “Wij gaan als A+O kijken hoe we dit verder kunnen brengen. Het zou natuurlijk hartstikke mooi zijn als we meer bedrijven hiervoor enthousiast kunnen maken en zo meer leerlingen kunnen laten proeven aan wat technische bedrijven allemaal te bieden hebben.”

Meer informatie

Annemarie Heuvel, projectleider BL-Business, tel. 06 – 10 93 60 45 of per e-mail a.heuvel@topsportconnect.nl.

A+O contactpersoon

Rob Nijhof
Regiomanager Oost-Nederland

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten