The making of ‘Gemaakt voor elkaar!’

30 augustus 2024
leestijd: 4 minuten

‘Gemaakt voor elkaar!’ heet de nieuwe campagne waarmee A+O werknemers in de sector wil motiveren om aan hun ontwikkeling te werken. William Rutten, gevierd sterrenfotograaf en jurylid van het populaire tv-programma Het Perfecte Plaatje, schoot de portretten. “Filmsterren zijn het!” 

In zijn nieuwe studio, een stijlvol verbouwde boerenschuur, hangt het vol met aandenkens uit William Ruttens rijke carrière als fotograaf. Gesigneerde gouden lp’s sieren de wanden, gekregen van de popsterren die hij fotografeerde. Van Nederlandse grootheden als Doe Maar en Golden Earring, tot wereldsterren als Queen, Nirvana en Adèle. 

Het is 23 juli 2024, de startdag van de fotoshoot voor de nieuwe A+O-campagne ‘Gemaakt voor elkaar!’ De eerste mannen uit de metalektro komen binnen: Lukasz en Roy. Onwennig kijken ze om zich heen. “Koffie?”, vraagt William.  

Sector een gezicht geven 

“Met deze nieuwe campagne willen we de sector letterlijk een gezicht geven”, licht A+O’s marketing- en communicatieadviseur Petra van der Wal toe. “Door werknemers uit de sector mooi te laten portretteren door topfotograaf William Rutten, zetten we ze in de spotlight. De campagne laat zien: jullie zijn de sterren van de metalektro!”  

De campagne bestaat uit een digitaal fotoboek met foto’s en persoonlijke verhalen over hoe je jezelf in de sector kunt ontwikkelen. Verspreiding vindt vanaf begin 2025 plaats via de website en online campagnes, vertelt ze. “En de foto’s zijn levensgroot te zien tijdens een expositie op de Metalektrodag op 14 november. Voor aangesloten A+O bedrijven komt er bovendien een toolkit waarmee zij zelf een op maat gemaakte campagne rondom leren en ontwikkelen op kunnen zetten.” 

Inspirerende voorbeelden 

Wat is de gedachte achter de campagne? Petra: “De portretten en verhalen geven onze sector niet alleen letterlijk een gezicht. De campagne heeft ook als doel andere werknemers in de sector te inspireren zich te ontwikkelen. Je kijkt naar herkenbare, menselijke voorbeelden, die laten zien: als je eigen regie neemt over je carrière, neemt jouw werkgeluk toe – en soms ook je salaris. Door medewerkers persoonlijk aan te spreken, willen we de leercultuur in de hele sector stimuleren.” 

Afspiegeling 

De belangstelling om door William Rutten gefotografeerd te worden bleek groot. “Mensen konden zichzelf aanmelden met een korte motivatie”, vertelt Petra. Uiteindelijk werden zestien metalektrowerknemers uitgenodigd: man, vrouw, jong, ouder, met verschillende achtergronden. “Stuk voor stuk geven zij een mooi voorbeeld van hoe je jezelf kunt ontwikkelen. Hoe je eigen regie kunt nemen over je werkgeluk. Samen vormen zij een inspirerende afspiegeling van de sector.” 

Uitverkorene! 

“Al mijn collega’s hadden wel door Rutten gefotografeerd willen worden”, lacht Roy, servicecoördinator bij Motive Liften: “Maar ik was de uitverkorene!” Hij gaat niet vaak op de foto. Houdt ie niet van. Maar voor deze keer maakt hij graag een uitzondering. De Poolse Lukasz, lasrobotprogrammeur bij Zuidberg Frontline Systems vindt het enorm spannend. “En bijzonder”, glundert hij.  

Lippenstift en oogschaduw 

De koffie is op, de mannen mogen naar de make-up. “Voor wat lippenstift en oogschaduw”, grapt William. En dan: de shoot zelf! Voor elk model is een half uur uitgetrokken, maar de mannen blijken natuurtalenten. “Lukasz, jij bent een filmster”, roept William enthousiast. “Ze mogen wel oppassen dat je niet wordt weggekaapt uit de branche!” Binnen een kwartier zit elke shoot erop. De fotograaf laat zijn modellen meeselecteren op een monitor: “Op welke foto vind je zelf dat je goed staat?”  

Extra cadeau 

Na drie dagen staan de meeste mannen en vrouwen op de plaat. William kijkt tevreden terug: “Superleuke mensen vond ik het, stuk voor stuk. En: uitstekende modellen.” Het enthousiasme is wederzijds. Lukasz: “Ik vond het een geweldige ervaring. Ik ben dankbaar dat ik deel mocht uitmaken van dit project.” En Femke, HR-manager van SMA Group mailt: “Ik kijk met een fijn gevoel terug op deze bijzondere ervaring.” De modellen wacht later nog een speciaal extra cadeau, verklapt Petra: “Een ingelijste afdruk van de foto, gesigneerd door William Rutten.”  

Werkgeluk: 10! 

Na de shoot volgt een interview met journalist-redacteur Petra Boers. Zij schrijft bij elke foto een kort portret. “Over hoe iemand zich heeft ontwikkeld en hoe jezelf blijven scholen tot mooie carrièrestappen én meer werkgeluk leidt.” Ook de mens achter de werknemer komt aan bod: “Wat was je kinderdroom, waar kom je vandaan, welke struggles heb je overwonnen?” Opvallend vindt ze het aanstekelijke enthousiasme van alle deelnemers om te blijven groeien. “En hoe tróts ze zijn op hun werk en bedrijf. Allemaal geven ze hun werkgeluk een 8,5 of hoger. Sommigen zelfs een 9 of 10. Ik denk dat hun verhalen andere werknemers in de sector absoluut zullen inspireren!” 

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten