login

"Opleiding tot hybride docent is goed voor onderwijs én bedrijfsleven"

De fondsen A+O, OOM en OTIB zijn een gezamenlijk project gestart om vakmensen op te leiden tot instructeur voor de ROC’s. Met als doel de afstand tussen onderwijs en bedrijfsleven te verkleinen en tegelijkertijd een antwoord te bieden op het toenemende tekort aan techniekdocenten. Gert Hendriks van VDL Enabling Technologies Group volgde de opleiding.

"De komende jaren dreigt een flink tekort aan techniekdocenten. Veel docenten gaan met pensioen, zonder dat er vervangers klaarstaan”, zegt A+O-regiomanager Rob Nijhof. “Vandaar dat de drie technische fondsen – A+O, OOM en OTIB – werknemers de mogelijkheid bieden om een opleiding tot ‘hybride docent’ te volgen. Die opleiding, die we ook weer in 2019 gaan aanbieden, wordt volledig vergoed.”

Linking pin

Na het halen van Pedagogisch Didactisch Getuigschrift (PDG) kunnen werknemers parttime aan de slag in het onderwijs, legt Nijhof uit. “De werknemer blijft in dienst van het bedrijf, maar werkt ook deels als instructeur op een ROC. Daarmee doen we iets aan het lerarentekort, maar dichten we tevens de kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven. Want via deze ‘bedrijfsdocenten’ komen studenten in aanraking met de nieuwste ontwikkelingen rond robotisering en digitalisering die nu al in de bedrijven worden toegepast. Zo kan de hybride docent de linking pin zijn tussen onderwijs en bedrijfsleven.”

“Door het lerarentekort komt de kennisoverdracht in gevaar”

Gert Hendriks van VDL Enabling Technologies Group werkt als opleidingscoördinator bij het Almelose bedrijf. Het bedrijf maakt hightech producten voor diverse klanten, vertelt hij. “Wij maken zeer geavanceerde onderdelen, voor hightech klanten waaraan zeer hoge kwaliteitseisen worden gesteld.”

Getuigschrift

Een jaar geleden besloot Hendriks de opleiding tot instructeur te gaan volgen. “Ik heb er in het verleden wel eens over gedacht om docent te worden. Nu was er een mogelijkheid om mijn PDG te halen. Die kans heb ik gegrepen.” De opleiding – die wordt verzorgd door Hogeschool Windesheim – is zeer gedegen, vertelt hij. “Gedurende een jaar ga je elke twee weken een avond naar school en zijn er praktijkopdrachten die je moet uitvoeren. Na afronding van de opleiding ontvang je een Pedagogisch Didactisch Getuigschrift, waarmee je bevoegd bent om als instructeur les te geven op het ROC.”

Terugkijkend heeft hij veel profijt gehad van de opleiding, constateert hij. “Als ik in het verleden les gaf aan bbl’ers, was dat toch wel eens lastig. Nu ben ik beter getraind in didactische vaardigheden. Hoe je een les moet opbouwen, hoe je de stof aantrekkelijk maakt en hoe je de aandacht van de leerlingen vast moet houden.” Hij is zelfs zό enthousiast dat hij zijn collega’s actief stimuleert om net als hij ook de opleiding te gaan volgen.

Nieuwe instroomGert Hendriks VDL

Hendriks denkt dat er zowel voor het ROC als voor zijn bedrijf alleen maar voordelen zijn. “Zo hebben wij als ETG zelf een studieprogramma ontwikkeld voor bbl’ers , omdat ze op niveau-3 in de praktijk toch kennis tekort blijken te komen. Ik kan me goed voorstellen dat ik dat programma op het ROC ga geven. De ROC-leerlingen kunnen bij ons bovendien kennismaken met de nieuwste technieken, zoals onze computergestuurde freesmachines. Dat maakt het onderwijs voor leerlingen een stuk aantrekkelijker. Als dat zich gaat rondvertellen, kan dat weer tot nieuwe instroom leiden.”

Maar ook voor VDL ETG zelf is een hechter contact met de scholen belangrijk, benadrukt hij. “Door het lerarentekort komt de kennisoverdracht in gevaar. Door hybride docenten in te zetten, kunnen we de continuïteit van het technisch onderwijs waarborgen. Daar hebben wij als bedrijf zelf belang bij. Daarnaast zorgt een goed contact met het onderwijs ervoor dat wij voldoende stagiaires krijgen. En dat is hard nodig, want op het moment hebben wij 20 tot 25 openstaande vacatures.”

Hendriks is al met al blij dat hij de opleiding heeft kunnen volgen. “Ik vind dit een heel mooi initiatief van de drie fondsen. Het heeft mij veel nieuwe handvatten gegeven beter les te kunnen geven. Ik kan het andere medewerkers van A+O-bedrijven van harte aanbevelen!”

A+O vergoeding

De opleiding tot instructeur is niet alleen te volgen bij Windesheim, ook op 4 andere plekken in het land zijn deze opleidingen opgestart. A+O vergoedt de opleidingskosten voor het behalen van het Pedagogisch Didactisch Diploma (PDD/PDA/PDG) om als assistent-docent aan de slag te kunnen.

Heeft u interesse? Neem dan contact op met één van onderstaande contactpersonen:
- Friesland, Groningen, Drenthe, Flevoland, Overijssel, Gelderland en Utrecht
  Hans Haring
  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  06 - 51 29 24 82

- Noord-Holland
  Misha van Berlo
  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  06 - 21 15 70 91

- Zuid-Holland
  Rian van Noord
  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  06 - 21 83 99 39

Kijk hier voor meer informatie over de Hybride docent en het aanbod van A+O.

         
Meer informatie

Gert Hendriks, Opleidingscoördinator VDL ETG Almelo, telefoonnummer 0546 - 54 00 00 of per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Rob Nijhof, regiomanager A+O Oost-Nederland, telefoonnummer 06 - 83 79 01 65 of per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

A+O Contactpersonen

Rob Nijhof


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.