login

21st century skills leer je studenten niet door ze strak in een keurslijf te houden

Techniekopleidingen goed laten aansluiten op de behoeften van de bedrijven is geen gemakkelijke taak. De ontwikkelingen gaan immers razendsnel. “Je moet elkaar daarom frequent blijven opzoeken”, zegt Henk de Vries, opleidingsmanager van ROC Friese Poort. “En studenten 21st century skills aanleren zoals samenwerken en kritisch denken. Hoe? Door ze vrij te laten en vertrouwen te geven.”


De Vries is nu 7 jaar opleidingsmanager bij ROC Friese Poort in Drachten. Maar hij kwam uit een operationele managementfunctie in het bedrijfsleven. “Ik heb dus een breed netwerk en vlieg het onderwijs zakelijk aan. Mijn missie? Goed onderwijs bieden dat echt aansluit bij het bedrijfsleven. Docentenstages zijn daarin een belangrijk onderdeel. Maar ook een focus op het aanleren van 21st century skills, oftewel brede vorming. En dat vraagt van tijd tot tijd een andere organisatie van het onderwijs, bijvoorbeeld op basis van casussen”, vertelt De Vries.

Medewerkers van de toekomst opleiden

Bedrijven zoeken vooral de juiste beroepshouding in nieuwe medewerkers. “In Friesland zeggen ze: ‘Zit de kop er goed op, dan zorgen wij wel voor de rest’”, lacht De Vries. “Het bedrijfsleven verwacht eigen inbreng, assertiviteit en nieuwsgierigheid. Een intrinsieke motivatie om iets proactief verder uit te diepen. Oftewel, 21st century skills. En die leer je studenten niet door ze strak in een keurslijf te houden.” 

Vroeger werd in het onderwijs vooral gekeken naar wat een student niet goed kon. Dát moest dan verder opgebouwd en bijgeleerd worden, aldus De Vries. “Nu is de insteek veel meer: kijken naar wat iemands kracht is en dat verder ontwikkelen. Het is geen eenheidsworst dus de leerroute zal voor elke student anders zijn. Ze moeten meer en meer losgelaten worden. Onze taak? Een basis van vertrouwen bieden. Persoonlijke aandacht geven en ruimte bieden om ook fouten te mogen maken.”

‘Kijken naar wat iemands kracht is en dat verder ontwikkelen.’

Vinger opsteken

Casuïstiek onderwijs is volgens De Vries dé manier om studenten meer ruimte te geven. “Onlangs gaf een engineer van Philips een gastles op school om uit te leggen wat zijn werk inhoudt en welke rol hij zag voor de derdejaars niveau 4-leerlingen mechatronica. Wat schetst mijn verbazing? Maar liefst 3 leerlingen staken zelf hun vinger op omdat ze graag een oplossing wilden bedenken om het productieproces van Philips te verbeteren.”

De rest van de klas zou een project doen om in 80 uur een driewieler te ontwerpen en ontwikkelen. “Maar het was een fantastische kans, dus we kozen er op dat moment voor met de blanco kaart aan de slag te gaan en de jongens naar Philips te sturen. Dat werd een groot succes”, aldus De Vries. “De jongens gingen zelfstandig aan de slag en hadden een prima onderlinge rolverdeling. Bovendien kwamen ze met frisse ideeën die ook echt van nut bleken te zijn. Naderhand zeiden verschillende productieafdelingen bij Philips: wij willen ook wel zo’n groepje langs hebben! Geweldig.”

Volop kansen

In de Leeuwarder Courant vertelt student Jelmer Kloosterman enthousiast over zijn avontuur bij Philips: “Zélf mijn leerdoelen bepalen en meer vrijheid in wat ik doe, is veel leuker en ik leer er meer van.” Jelmer vertelt zich vaak te hebben voorgesteld, omdat hij in de fabriekshal telkens nieuwe collega’s ontmoette. “Dit geeft meteen de mogelijkheid om vragen te stellen over waar ze mee bezig zijn en hoe ze hun werk doen.”
Ook student Sven Raven is positief: “Mijn taak was om fouten of bijna-fouten op te zoeken. Doordat ik zelf ben afgestapt op ervaren medewerkers, heb ik veel geleerd. Meer dan wanneer ik een vastgesteld programma of schema had moeten afwerken.”

De Vries onderzoekt nu met zijn team of de school het projectonderwijs volledig op deze manier zou kunnen insteken. “Of het lukt, weet ik nog niet. Maar het zou fantastisch zijn als onze 24 leerlingen volgend jaar over verschillende bedrijven verspreid aan de slag zouden kunnen met een casus. Iedereen is druk en dit soort dingen vallen vaak tussen wal en schip. Maar er liggen wat mij betreft nog volop kansen.”

Meer informatie

Henk de Vries, opleidingsmanager ROC Friese Poort, telefoonnummer 0512 - 76 77 31 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

A+O Contactpersonen

Eelke Riemersma


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.