login

Grijze docent biedt uitkomst

Het aantal leerlingen in de techniek neemt inmiddels weer gestaag toe. Maar aan docenten blijkt een groot gebrek. De oplossing? Een 65-plusser voor de klas. “Natuurlijk heb ik liever vast personeel dat in teamverband kan ontwikkelen. Maar dit is een prima noodoplossing”, aldus René van Uden, directeur Middelbare Techniek School van het Koning Willem I College.

De Middelbare Techniek School in Den Bosch heeft 1.500 leerlingen op niveau 2, 3 en 4 in richtingen als installatietechniek, procestechniek, koude techniek, metaaltechniek en engineering. Vooral deze laatste tak is groot met 500 leerlingen.

“De afgelopen 4 jaar is het aantal studenten in onze high tech metalektro-opleiding verdubbeld. De techniek is, onder andere door sterke promotie, weer een stuk populairder. Ook hebben we onze opleidingen uniek ingestoken. We werken in projecten en zijn modern geoutilleerd. We zijn trots op ons rendement van meer dan 80 procent. En maar liefst 40 procent van de leerlingen stroomt door naar het hbo. Bedrijven staan te springen om onze leerlingen”, aldus Van Uden.

Docent heeft slecht imago

Toch heeft het succesverhaal ook een keerzijde. “Het is verdomd lastig om goede docenten te krijgen en dat terwijl we er flink wat nodig hebben. Het afgelopen jaar hadden we maar liefst 8 nieuwe docenten techniek en 4 nieuwe bpv/stageconsulenten omdat we de stagebegeleiding apart getrokken hebben. We steken veel tijd en energie in de werving en selectie, maar het blijft sappelen”, zegt Van Uden.

“Wat de oorzaak van het lerarentekort is? Het imago van ‘de docent’ is niet goed. En bovendien maakt de nieuwe wetgeving het lastig om docenten in opleiding aan te nemen. Natuurlijk kunnen we mensen uit de praktijk trekken en dat doen we ook regelmatig. Maar ook zij moeten nog een extra opleiding doen om docent te worden en bovendien start je als beginnend docent met een flink lager salaris.”

“Leerlingen worden op een andere manier aan het denken gezet.”

Liever niet ramen lappen

Vandaar dat de Middelbare Techniek School dankbaar gebruik maakt van GoudGrijs, het uitzendbureau voor gepensioneerde docenten. Neem Joop Kersten, een 70-jarige opa van 5 kleinkinderen. Na 40 jaar op de Vakschool Tilburg gewerkt te hebben, ging hij met pensioen. “We kochten een stacaravan in Friesland en ik dacht: nu begint het genieten”, vertelt Kersten met een lach. “Zomers is het inderdaad heerlijk. Maar in de winter valt er weinig te doen. Mijn vrouw wordt niet gelukkig als ik hele dagen achter de televisie zit. En ik vind ramen lappen niks.”

De trip naar GoudGrijs was dus snel gemaakt. “Binnen de kortste keren had ik weer werk. Zo stond ik zelfs weer op de vakschool voor mijn oude klas”, zegt Kersten. Sinds vorig jaar geeft hij 4 dagen per week het praktijkvak mechanische techniek op het Koning Willem I College. “Ik vind het gewoonweg hartstikke leuk om te doen. Het houdt me jong en de extra inkomsten zijn natuurlijk ook niet weg. Zo kan ik de kinderen en kleinkinderen regelmatig verwennen.” Bij GoudGrijs verdienen docenten vaak meer dan vóór hun pensioen. En voor scholen blijft het betaalbaar omdat er geen pensioenpremie afgedragen hoeft te worden.

Opa voor de klas

Ook Van Uden is enthousiast. “We hadden vorig jaar maar liefst 6 GoudGrijzers binnen engineering. Het zijn docenten die weten waar ze aan beginnen en er bewust voor kiezen weer voor de klas te gaan staan. Docenten met een goede achtergrond en gedegen opleiding.” Maar Kersten is voor Van Uden extra speciaal. “Ik heb 30 jaar geleden zelf les van hem gehad! Hij had toen al veel in zijn mars dus ik ben blij hem hier te hebben. Hij kan goed lesgeven en heeft veel verstand van zijn vak. De ervaring spat ervan af en dat voelen ook de leerlingen. Een ‘opa’ voor de klas is voor hen dan ook geen probleem.”

Blind grijpen naar moderne apparaten

Wat wel een probleem zou kunnen zijn, is een achterstand in elektronica, computers en software bij de gepensioneerde docenten. “Klopt. Kersten is een uitzondering. Hij kan niet programmeren maar weet wel hoe het werkt en kan het ook uitleggen. Maar anderen zijn bijvoorbeeld puur gewend handmatig te tekenen”, legt Van Uden uit. Tegelijkertijd moet Kersten vaak lachen om hoe leerlingen blind grijpen naar de moderne apparaten. Kersten: “Dan staan ze een half uur de ponsmachine te programmeren voor een paar gaatjes. Prima voor 50 stuks. Maar met de hand boren is in sommige gevallen natuurlijk veel sneller.”

Dat inzicht noemt Van Uden waardevol. “Leerlingen worden op een andere manier aan het denken gezet. Maar de meeste grijze docenten hebben inderdaad een kleine achterstand. Vandaar dat we ze selectief inzetten, in projecten die vooral vakkennis vereisen. Het is een uitdagende puzzel, maar als noodoplossing werkt het prima.”

Meer informatie

René van Uden, directeur Middelbare Techniek School Koning Willem I College, telefoonnummer 073 - 62 49 509 of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (secretaresse).


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.