login

Maart 2019

Met onder andere: taalgebruik beïnvloedt de manier waarop jongeren tegen techniek aankijken, 7% van de Europese bedrijven zet industriële robot of service robot in, werkzoekenden geloven in meerwaarde van video bij solliciteren en extra miljoenen naar scholing van personeel in mkb.

Via: TechniekTalent.nu

Taalgebruik beïnvloedt de manier waarop jongeren tegen techniek aankijken

Hoe over techniek geschreven en gesproken wordt, bijvoorbeeld in de voorlichting over technische opleidingen of op de vacaturesite van een technisch bedrijf, is van invloed op hoe jongeren kijken naar techniek en een eigen toekomst daarin. TechniekTalent.nu liet onderzoek doen door taalstrateeg en framingexpert Sarah Gagestein naar welke verhalen er leven over technische opleidingen en de technische sector. “Frames bepalen door welke bril we naar een onderwerp kijken, want onze hersenen gaan niet automatisch op zoek naar wat er misschien níet is gezegd. En hoe vaker we een frame over een onderwerp tegenkomen, hoe dieper dit inslijt in ons brein.” Gagestein identificeerde maar liefst 11 dominante frames van techniek. Een deel uitgesproken positief, maar ook een deel negatief.
Meer informatie: op de site

Via: Maakindustrie.nl

7% van de Europese bedrijven zet industriële robot of service robot in

7% van alle Europese bedrijven met 10 werknemers of meer maakt gebruik van een industriële robot of een service robot. Onder grote bedrijven met 250 of meer werknemers ligt dit percentage zelfs op 25%. Dit blijkt uit cijfers van Eurostat, het statistiekbureau van de Europese Commissie. De opkomst van robots kan tot zorgen leiden over de impact op de werkgelegenheid wereldwijd. Onderzoek van ManpowerGroup wijst echter uit dat deze zorgen onterecht zijn. Zo blijkt uit het rapport 'Humans Wanted: Robots Need You' dat 87% van de werkgevers verwacht dat hun personeelsbestand in 2019 voor het derde jaar op rij gelijk blijft (69%) of groeit (18%). Dit is volgens de werkgevers vooral te danken aan automatisering.
Meer informatie: op de website

Via: Managersonline.nl

Werkzoekenden geloven in meerwaarde van video bij solliciteren

Kandidaten zien een grote meerwaarde in de inzet van video bij sollicitaties. Niet alleen zien ze voordelen in het meesturen van een eigen video bij hun sollicitatie. Dit omdat ze dan meer kunnen laten zien van hun karakter en interesses, ze zien ook kansen voor werkgevers om een betere en meer waarheidsgetrouwe indruk te geven van de potentiële werkplek waarop je terecht zult komen. Dat blijkt uit een serie kwalitatieve focusgroepen waarin Monsterboard in december 2018 werkzoekenden ondervroeg naar hun ervaringen met solliciteren.
Meer informatie: op de site

Via: FME

Groei technologische industrie vlakt af

De economische hoogconjunctuur is voorbij, maar tekenen van een recessie zijn nog niet zichtbaar. Dat blijkt uit de analyse van ondernemersorganisatie voor de technologische industrie FME van de Conjunctuur Enquête Nederland (COEN). Er lijkt sprake te zijn van een 'soft landing' in de technologische industrie, waarbij de groei langzaam afneemt. "Het afgelopen kwartaal zijn de prestaties (productie, omzet en winstgevendheid) van onze bedrijven wat verbeterd ten opzichte van het kwartaal daarvoor. Ook de investeringen bleven op een hoog niveau", zegt Steven van Bemmel, manager Business Intelligence bij FME.
Meer informatie: op de site

Via: TechniekTalent.nu

Het geheim van een goede gastles of bedrijfsbezoek

Een gastles of bedrijfsbezoek is een uitstekend middel om jongeren kennis te laten maken met de wereld van techniek en technologie. Maar hoe kan je als gastdocent jongeren op een aansprekende en boeiende manier een positief en breed beeld geven van techniek en technologie? Wie zijn deze leerlingen? En hoe ga je om met een groep leerlingen? TechniekTalent.nu organiseert kosteloos trainingen. Volg de training 'het geheim van een goede gastles' en krijg alle handvatten die je nodig hebt.
Meer informatie: op de site

Via: HRpraktijk.nl

Top Employers zetten vaker technologie in bij uitvoering HR-beleid

De organisaties die voor 2019 zijn erkend als Top Employers zetten steeds vaker technologie in bij de uitvoering van hun HR-beleid, onder meer op het gebied van onboarding, e-learning en talent en performance management. Zo heeft 83% van de topwerkgevers hun loopbaanpaden digitaal beschreven en gebruikt 73% tools voor het identificeren van talent. Dat blijkt uit het certificeringsonderzoek dat Top Employers Institute uitvoerde naar het HR-beleid van de deelnemers. Vrijwel alle Top Employers (94%) zijn overtuigd van het belang om de HR-strategie te verankeren in de bedrijfsstrategie. Daarin speelt directie/bestuur een actieve rol, door het HR-beleid doorlopend te ondersteunen en te evalueren. Door het gebruik van een HR-dashboard of cockpit monitoren topwerkgevers voortdurend de kwaliteit van hun beleid en sturen waar nodig bij.
Meer informatie: op de site

Via: Rendement.nl

Extra miljoenen naar scholing van personeel in mkb

Tijdens de behandeling van de WAB in de Tweede Kamer dienden de coalitiepartijen een motie in voor extra geld voor scholing in het mkb. Voor de zekerheid en het toekomstperspectief van werkenden is het belangrijk dat zij zich tijdens hun loopbaan blijven ontwikkelen. Voor kleine organisaties kan het lastiger zijn om die ontwikkeling te faciliteren dan voor grote organisaties. Dat helpt de mkb’ers niet bij het oplossen van de personeelstekorten waar veel sectoren mee kampen. De coalitiepartijen verzochten de regering daarom via de motie om structureel € 48 miljoen te investeren in het stimuleren van een leercultuur in het mkb. Vrijwel alle partijen steunden deze motie.
Meer informatie: op de site

Via: Provincie Limburg

Technische bedrijven beter voorbereid op de toekomstige arbeidsmarkt

De opleidingsfondsen A+O Metalektro, OOM en OTIB en de Koninklijke Metaalunie, FME, en Techniek Nederland gaan kleine en middelgrote technische bedrijven in Limburg intensief ondersteunen in het opstellen van toekomst- en personeelsplannen. Dit doen ze samen met de Limburgse arbeidsmarktregio’s, onderwijsinstellingen en vakverenigingen. Het project – genaamd de ‘Techniekcoalitie’ – koppelt het netwerk, de deskundigheid en middelen van deze drie landelijke technische maakbranches en scholingsfondsen aan capaciteit, middelen en plannen in Limburg. De provincie Limburg brengt de partijen bij elkaar en ondersteunt ze met een bedrag van € 1.117.730,00.
Meer informatie: klik hier

 

 

 

 


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.