login

Flexkrachten kansen bieden via een bbl-traject

Scania Logistics Netherlands wil de stap maken naar een lerende organisatie en geeft (flex)medewerkers graag een gevulde rugzak mee. Vandaar dat het bedrijf gebruik maakte van de zbi-regeling van A+O om bbl-leerlingen via een flexorganisatie te plaatsen. Marco de Boer van Scania Logistics Netherlands en Bianca van Sommeren van Randstad geven uitleg.

“De huidige opleiders konden ons niet bieden wat we zochten. Mbo-opleidingen zijn steeds meer gericht op leidinggevende competenties. Terwijl wij ook op zoek zijn naar werkvoorbereidende kwaliteiten”, vertelt De Boer, hr-manager bij Scania Logistics Netherlands. “Vandaar dat we met Randstad, onze inhouse flexorganisatie, om de tafel zijn gegaan.” Van Sommeren, landelijk opleidingscoördinator Inhouse Services bij Randstad, gaat verder: “Samen met opleider Technicom hebben we toen, binnen de bestaande mogelijkheden, een oplossing op maat ontwikkeld die beter aansloot bij de situatie van Scania. Hieruit is een crebo erkende bbl-opleiding logistiek medewerker niveau 2 voortgekomen.”

Gevulde rugzak

De opleiding duurt maximaal 2 jaar. De theorie wordt thuis gedaan en er wordt gebruik gemaakt van een blended leersysteem met verschillende leermogelijkheden. Op de werkvloer moet de theorie vervolgens in de praktijk worden toegepast. “De startgroep hebben we zorgvuldig samengesteld, om de kans op slagen zo groot mogelijk te maken. Van de uitzendkrachten die al bij ons rondliepen waren er 4 die graag door wilden ontwikkelen”, aldus De Boer. “Die flexkrachten bieden we graag kansen en een betere startkwalificatie. Natuurlijk zou het mooi zijn als ze daarna bij ons in vaste dienst komen. Maar het hoeft niet. Het gaat ons er ook om mensen een beter gevulde rugzak mee te geven.”

‘Medewerkers die zich ontplooien zijn kritischer in en over hun werk.’

Verder ontwikkelen

Bbl-leerling Vanessa Wesseling (32) greep de kans zich om te laten scholen met beide handen aan. “Ik heb altijd in de detailhandel gewerkt. Maar de logistiek trok me wel. Dat ik nu bij Scania een diploma kon halen, was een mooie kans die ik niet kon laten lopen. De praktijkopdrachten zijn Scania-gerelateerd waardoor ik het bedrijf extra goed leer kennen. En de ondersteuning die ik krijg is top, zowel vanuit Randstad als vanuit Scania. Ik had zelf al een mbo 3-opleiding dus dit is wel een stapje terug. Maar ik wil me graag verder ontwikkelen en ga wellicht ook nog wel een niveau 4-opleiding doen. Misschien kan ik ooit supervisor worden. Mijn huidige plek bevalt prima, maar je bent nooit te oud om te leren.”

Vliegwiel creëren

De huidige bbl-constructie is een mooie samenwerking, verklaren zowel Scania als Randstad. Van Sommeren: “Omdat we bij Scania inhouse zitten, zijn de lijnen kort en kennen we elkaar goed. Maar bovenal hebben we hetzelfde belang: iemands kansen op de arbeidsmarkt vergroten.” “En of dat nu om vaste medewerkers of om flexmedewerkers gaat, is ons om het even”, vult De Boer aan. “Het gaat om de totale workforce. Bovendien merken we dat het nu al een vliegwiel in de organisatie creëert omdat ook de leidinggevenden mee moeten denken over de opleiding en collega’s het leerproces van dichtbij kunnen meemaken. Dat geeft een positieve spin-off en past in ons doel de stap te maken naar een lerende organisatie.”

Wendbaar makenScania

Een lerende organisatie heeft volgens De Boer vele voordelen. “Medewerkers die zich ontplooien zijn kritischer in en over hun werk. Ze denken na over waar ze mee bezig zijn. En dat is precies wat een organisatie vandaag de dag nodig heeft. De ontwikkelingen gaan razendsnel, met elkaar moeten we het bedrijf zo wendbaar mogelijk maken.” De zbi-regeling noemt De Boer een uitkomst. “Randstad ontzorgt ons en houdt precies bij welke subsidiemogelijkheden er zijn, zoals de zbi-regeling van A+O. Zonder die regeling zouden we onze (flex)medewerkers natuurlijk ook opleiden. Maar het maakt het absoluut makkelijker. Ook om het gedragen te krijgen in de organisatie.” 

Leren leren

Van Sommeren en De Boer zijn het erover eens dat het bbl-traject een succes is. Maar het vraagt wel de nodige aandacht. Van Sommeren: “Om een bbl-traject als dit goed te laten verlopen, is veel begeleiding nodig. Vanuit Randstad is er een aparte jobcoach die de leerlingen begeleidt, Scania biedt de praktijkbegeleiders en dan is er vanuit de opleiding nog begeleiding. We hebben veel contact met elkaar. En dat moet ook wel. Niet iedereen is gewend te leren en we willen uitval koste wat kost voorkomen. Vandaar dat we de leerlingen ook helpen met het maken van een planning, hoe en wanneer ze gaan leren. Kortom, we leren ze leren.”

Meer informatie

Marco de Boer, hr-manager bij Scania Logistics Netherlands, telefoonnummer 06 - 10 45 89 21 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Bianca van Sommeren, landelijk opleidingscoördinator Inhouse Services bij Randstad, telefoonnummer 06 - 55 14 78 65 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

A+O Contactpersonen

Rob Nijhof


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.