login

Pagina 4 van 4

Nieuw onderzoeksproject A+O en OOM: ‘Meer rendement uit vmbo-stages’

Ervoor zorgen dat vmbo-leerlingen meer rendement uit hun stage halen. Dat is de inzet van een gezamenlijk onderzoeksproject van A+O en OOM. Praktijkopleiders en docenten krijgen daarbij handvatten om samen tot een effectievere begeleiding van stagiairs te komen. Met name door het voeren van goede loopbaangesprekken met de leerling.

Onderzoeksleider Marinka Kuijpers, bijzonder hoogleraar Leeromgeving en Leerloopbanen in het (V)MBO: “Leren op school en op de stage moeten veel meer worden geïntegreerd.” Projectleider en beleidsadviseur bij A+O Hans Mulder schetst hoe het er nog al te vaak aan toe gaat als een vmbo-leerling op stage gaat. “Het bedrijf blijkt niet goed voorbereid op de komst van zo’n jongen of meisje.

Lees meer...

Extra instroomkanaal krijgt structureel karakter

Project Flexwerkers Techniek 2012-2014

Na de opstart van het project Flexwerkers Techniek 2102-2014 medio dit jaar is het eerste reguliere instroommoment op de scholen in september achter de rug. Tijd om de balans tot nu toe op te maken. “Maar liefst een kleine 100 aanmeldingen hebben ons bereikt. Een fors aantal!”, aldus Yolande van Doornspeek, manager Regio’s, Branches, Clusters van A+O.

Lees meer...

ESFA Rotterdam: een leerfabriek met ambitie

Duurzaam rijden versnellen, verplaatsing van de productie van goede kwaliteit scooters naar Nederland én buiten de boot gevallen jongeren opleiden tot startklare arbeidskrachten.

Het idee achter de Electric Scooter Factory (ESFA) in een notendop. “We volgen hier de omgekeerde leerweg: van de handen naar het hoofd”, aldus Hans Hoogbergen, operational manager ESFA Rotterdam. Op de RDM Campus, op het inspirerende terrein van de oude scheepswerf, rollen sinds een maand de e-scooters van de band.

Lees meer...

Leren door te doen: leerfabrieken voor en door jongeren

Steeds minder vaklui: de toekomst van het technische bedrijfsleven? Niet als het aan Henk Maas van Maas Leerfabrieken ligt. “We moeten simpelweg op een andere manier aan de slag. Jongeren willen niet met hun neus in de boeken zitten, maar willen leren door te doen. De leerfabrieken zijn bedrijven voor en door leerlingen.”

“Vroeger leerde men al doende het vak. Nu moeten jongeren op het beroepsonderwijs de boeken in. Ze worden te weinig met hun handen aan het werk gezet, met als gevolg dat maar liefst 60.000 leerlingen in het mbo uitvallen. En velen zelfs al eerder”, aldus Maas. “Dat moet anders kunnen, dacht ik. Vandaar dat we gestart zijn met de leerfabrieken.

Lees meer...

Pagina 4 van 4