login

“Werkgeluk is voor jonge vakkrachten belangrijker dan geld”

Veel bedrijven vinden het lastig om jonge werknemers te boeien en te binden aan hun bedrijf. Om die reden ontwikkelde A+O de workshop ‘Boeien & binden van jonge vakkrachten’. “Salaris is niet meer het belangrijkste. Jongeren willen zich verbonden voelen met het bedrijf.”

Youngworks 001Vorig jaar startte A+O met de workshops ‘Boeien & Binden van jonge vakkrachten’. Inmiddels is de workshop door zo’n vijftig bedrijven gevolgd, aldus A+O-regiomanager Eelke Riemersma. “We hebben door SEOR onderzoek laten doen naar de vraag hoe je jonge werknemers bindt aan je bedrijf. Daar zijn waardevolle aanbevelingen uitgekomen. Zoals het hebben van een goed inwerkprogramma en het bieden van een carrièreperspectief aan met name hoger opgeleiden. Die aanbevelingen hebben we geïntegreerd in de workshops.”

Jongeren en ouderen verbinden

In de workshops wordt ingegaan drie thema’s, vertelt Yvonne van Sark van jongerenbureau Youngworks, dat de workshops verzorgde. “We kijken allereerst naar de drivers, verwachtingen en waarden van jongeren. Vervolgens zoomen we in op de vraag hoe je jongeren gemotiveerd kunt houden. En het derde element van de workshop is hoe je de jongere en oudere generatie binnen je bedrijf kunt verbinden.”

“Jongeren van nu hebben behoefte aan verbondenheid”, vult Youngworks collega Mark van Rijn aan. “Uit een groot Europees onderzoek blijkt dat ‘werkgeluk’ voor jongeren belangrijker is dan geld. Dus hoe zorg je er als bedrijf dan voor dat jongeren die persoonlijke voldoening in hun werk vinden?” Te vaak is het nog zo dat jongeren ‘zich maar moeten aanpassen’ aan de heersende bedrijfscultuur, constateert Van Sark. “Ze worden drie of vier jaar onder de duim gehouden, want pas dan kunnen ze wat. Die aanpak werkt niet voor de huidige generatie zelfbewuste jongeren: die willen vrijheid en zelfstandigheid.”

Zinvol inwerkprogramma

Het is belangrijk dat het boeien en binden van jongeren al direct begint bij hun indiensttreding, benadrukt Van Rijn. “Dat is wat wij de bedrijven in de workshop meegeven: dat ze er planmatig naar moeten kijken. Je moet echt een relatie met je nieuwe medewerker kweken. Een zinvol inwerkprogramma in de eerste maand is dan cruciaal.” Tijdens de workshop volgen verschillende suggesties voor de invulling van dergelijk inwerkprogramma. Van Sark: “Zorg voor een welkomstbrief, waarmee je al direct als werkgever je betrokkenheid toont. Of regel een gesprek met de directeur. Als je als nieuwe werknemer weet wat voor man dat is, dan kun je je veel meer betrokken voelen bij het bedrijf.”

“Een zinvol inwerkprogramma is cruciaal”

Pizza-sessies

Maar een inwerkprogramma alleen is niet genoeg, zegt Van Rijn. “Ook na die 1e maand moet je betrokkenheid blijven stimuleren. Bijvoorbeeld door het regelmatig organiseren van ‘pizza-sessies’: laat jongeren onder het genot van een stuk pizza maar vertellen wat hen is opgevallen in het bedrijf.” Van Sark: “En zorg ervoor, met name bij hoger opgeleiden, dat er een duidelijk groeipad is. Dat de nieuwe werknemer regelmatig met een coach om de tafel zit om over zijn eigen ontwikkeling te praten.”

De vijftig A+O-bedrijven die al hebben deelgenomen aan de workshop, waren zeer tevreden, vertelt regiomanager Eelke Riemersma. “Wel bleek dat ze moeite hadden om de vertaalslag te maken naar de praktijk van de werkvloer.” Om dat gat te dichten is er daarom een online module voor het maken van een inwerkprogramma ontwikkeld. Riemersma: “Die module is toegevoegd aan het digitale ontwikkelplatform Grenzeloos ontwikkelen dat door A+O is opgezet. Met deze module kunnen HR-medewerkers en/of leidinggevenden op eenvoudige wijze een inwerkprogramma voor de eigen organisatie ontwikkelen.” Daarnaast zullen de vier leerarrangementen waaruit de workshop is opgebouwd, ook toegankelijk worden gemaakt via het digitale platform. Riemersma: “De online modules versterken daarmee de praktische workshop die door Youngworks wordt verzorgd.”

Binnenkort start wederom een nieuwe ronde van workshops, vertelt Riemersma. “We hebben nog tien workshops kosteloos te vergeven. Dus mocht u als bedrijf interesse hebben, meldt u dan aan via uw regiomanager!”

A+O Contactpersonen

Eelke Riemersma


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.