login

Made in Holland: DeJong Hot Water Tanks; een levensbestendig en duurzaam bedrijf!

Nederland telt talloze succesvolle metalektrobedrijven. Bedrijven die als vanzelfsprekend investeren in (sociale) innovatie. Wat is het geheim van deze ondernemingen? Ditmaal in de serie ‘Made in Holland’: DeJong hot water tanks.

DeJong hot water tanks is op een opvallende plek te vinden: midden in een woonwijk in het Friese Gorredijk. Het bedrijf, dat in 1859 werd opgericht, was ooit de grootste producent van melkbussen. “Ons bedrijf heeft zich in de loop van de geschiedenis wel twee of drie keer opnieuw uitgevonden”, vertelt algemeen directeur Arno La Haye. “In de jaren ‘70 zijn we begonnen met de warmwater tanks, op verzoek van een Franse klant. Die klant is nog steeds onze grootste afnemer.” De roestvrijstalen warmwater tanks van DeJong gaan inmiddels de hele wereld over. La Haye: “Wij leveren aan merkleveranciers zoals ATAG, Remeha, Vaillant, Bosch en Hitachi. Vijfentachtig procent van onze tanks komt niet in Nederland terecht. Die gaan naar landen als de Verenigde Staten, Canada, Zweden, Duitsland, België, Frankrijk en Spanje.”

Wat maakt uw bedrijf bijzonder?

La Haye: “Ik denk dat ‘duurzaam’ het sleutelwoord is. We maken een duurzaam product, want de CO2-belasting van onze roestvrijstalen tanks tijdens hun levenscyclus is slechts eenderde van die van een tank die van staal is gemaakt. Onze producten worden daarnaast steeds vaker gebruikt voor duurzame toepassingen, als boiler in combinatie met zonnepanelen of een warmtepomp. En wij hechten aan duurzame relaties met onze klanten.”

Waar komt het succes van uw bedrijf vandaan?

La Haye: “Kwaliteit is de eerste pijler onder ons succes. We onderscheiden ons in de markt door de hoge kwaliteit van ons product. Een tweede pijler is onze flexibiliteit: we kunnen alles maken wat de klant vraagt. Concurrenten die volledig gerobotiseerd zijn, kunnen wellicht iets goedkoper produceren. Maar onze meerwaarde zit in een volledig customized product: elke aansluiting of elk bochtje komt precies daar waar de klant het wil. Onze langjarige klantrelaties zijn onderdeel van ons succes. Wij willen geen leverancier zijn, maar een partner van onze klanten.”

“De machines die wij gebruiken, zijn door onze eigen mensen gemaakt.”

Hoe belangrijk is innovatie?

La Haye: “Innovatie is wezenlijk om onderscheidend in de markt te kunnen blijven. Als wij alleen maar twee stukken roestvrijstaal aan elkaar zouden lassen, dan is de klant snel vertrokken naar een bedrijf dat dat goedkoper kan. Wij willen echt een partner van onze klanten zijn. Dat betekent dat we samen met de klant een product ontwerpen, maar ook continu kijken hoe het nóg beter kan. Door een koppeling te maken die nog beter bestand is tegen corrosie. Of door de isolatie te verbeteren, waardoor er een betere milieuprestatie wordt geleverd. Al onze medewerkers denken daarin mee. En ook de machines die wij gebruiken, zijn door onze eigen mensen gemaakt.”

Hoe belangrijk is de human factor?de jong hot water tanks2

La Haye: “Onze mensen zijn een ontzettend belangrijke asset. Als wij als bedrijf willen blijven innoveren, dan zullen we moeten investeren in onze medewerkers. Veel van onze werknemers hebben lange dienstverbanden. Maar het gaat niet alleen om ‘een leven lang werken’, maar ook om een leven lang leren. Je doet met meer plezier je werk als je jezelf kunt ontwikkelen en wordt uitgedaagd. Een jaar geleden ben ik als directeur bij DeJong gekomen. Het is mijn ambitie om mensen te faciliteren zichzelf te ontwikkelen en daardoor verder te komen. In mijn eigen carrière heb ik die kansen zelf ook gekregen en daar heb ik veel profijt van gehad.”

Hoe zijn opleiding en ontwikkeling binnen uw bedrijf vormgegeven?

Hr-manager Kristel Kleindienst: “We stellen ons de vraag: waar willen we over een aantal jaren staan en wat betekent dat voor de personele invulling en voor scholing? Tevens willen we een duurzaam inzetbaarheidstraject opstarten. We hebben behoorlijk wat werknemers van 45 jaar en ouder en die willen we op een gezonde manier aan het werk houden. A+O-regiomanager Eelke Riemersma ondersteunt ons daar op een hele prettige manier bij. Met hem kijk ik hoe we dingen kunnen oppakken en welke regelingen van A+O daarvoor ingezet kunnen worden.”

Heeft uw bedrijf moeite bij het werven van nieuwe vakmensen?

Kleindienst: “Wij produceren nu zo’n 100.000 tanks per jaar, maar verwachten de komende jaren een groei van tien tot vijftien procent per jaar. Bovendien hebben we te maken met uitstroom van oudere werknemers. Dus nieuwe mensen zijn hard nodig, komend jaar denk ik dat we vacatureruimte hebben voor zo’n twintig en veertig mensen. Maar nieuwe werknemers zijn lastig te vinden, met het uitzetten van een vacature kom je er vandaag de dag niet meer. Vandaar dat we in samenwerking met de omliggende gemeenten en het UWV ook kijken naar andere doelgroepen, zoals zij-instromers en statushouders. En ook vrouwen zijn voor ons een interessante doelgroep: zij zijn vaak bij uitstek geschikt voor dit fijnmotorische werk.”

Hoe belangrijk is de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven?

Kleindienst: “Die is heel belangrijk voor de instroom van nieuwe werknemers. We hebben een aantal bbl-leerlingen rondlopen en bieden de mogelijkheid voor snuffelstages. Verder willen we ons als bedrijf op open dagen presenteren. Op al die manieren willen we leerlingen enthousiasmeren voor een baan in techniek. Want als ze niet weten wat er allemaal mogelijk is, dan houdt het bij voorbaat al op!”

Wat is volgens u de toegevoegde waarde van A+O als opleidingsfonds?

Kleindienst: “Die toegevoegde waarde zit zeker niet alleen in de vergoedingen die A+O biedt. Ook het meedenken hoe wij dingen kunnen professionaliseren, vind ik heel waardevol. En door de nieuwsbrief en andere publicaties krijg je een goed beeld van wat er leeft in de rest van de branche. Zo vond ik de A+O-special over de nieuwe dialoog tussen werknemer en werkgever erg inspirerend. Dus voor ons als bedrijf is die toegevoegde waarde van A+O er zeker!”

Meer informatielogo made in holland

Arno La Haye, algemeen directeur DeJong, telefoonnummer 06 - 50 22 59 39 of per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Kristel Kleindienst, hr-manager DeJong, telefoonnummer 06 - 46 16 08 01 of per e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

A+O Contactpersonen

Eelke Riemersma


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.