login

Medewerkers bepalen zelf inhoud vitaaltraject

Om hun monteurs fit en gezond te houden, ging GWOC al in 2015 aan de slag met duurzame inzetbaarheid. Inmiddels staat het GWOC Vitaal-programma stevig op de rit en is de bewustwording over dit thema bij de meer dan 50 medewerkers flink toegenomen. “De gouden tip? Kijk goed naar je doelgroep. Zij bepalen wat je aanbiedt”, vertelt Orianda Dekker, hr-adviseur bij GWOC.

Onder de rook van het Tata Steel-complex in IJmuiden bevindt zich GWOC. En dat is niet toevallig. De onderhoudsfirma voor industriële productiemachines heeft Tata Steel als grootste opdrachtgever en doet daar onder andere het beheer en onderhoud van de nieuwste gietmachine. Interessant en dynamisch werk. Maar ook zwaar, vertelt Dekker. Vandaar dat duurzame inzetbaarheid al een aantal jaren hoog op de agenda staat bij GWOC.

 

Zorg voor de medewerker

Debbie de Winter, KAM-coördinator bij GWOC, legt uit: “Onze gemiddelde leeftijd is slechts 40 jaar. Maar we hebben een grote groep jongeren en veel ouderen. Vergrijzing én goed werkgeverschap zijn voor ons de reden geweest om al vroeg met duurzame inzetbaarheid bezig te gaan.” “Het gaat om Oftewel, zorg voor de medewerker”, vult Dekker aan. “Veel bedrijven denken in eerste instantie aan hun ziekteverzuim, maar dat is geen fijne drijfveer voor een vitaaltraject. En het is belangrijk een traject als dit goed te verkopen onder de werknemers. Maak hen duidelijk waarom het belangrijk is om fit en gezond te zijn.”

De Winter: “Vandaar dat we begonnen zijn met een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) om uit te vinden hoe we er geestelijk en lichamelijk voor stonden. Het onderzoek was natuurlijk niet verplicht. Toch deed maar liefst 90 procent mee omdat voor velen het een gratis check-up is. De resultaten? Verhoogde werkstress, de wens om af te vallen of te stoppen met roken. Dat werd toen de insteek voor het vitaaltraject.”

Praktisch en concreet

In eerste instantie ging GWOC in zee met een partij die oud-topsporters de workshops liet geven. Maar dat bleek niet goed aan te sluiten. Dekker: “Een belangrijke les. Zorg ervoor dat het praktisch en concreet blijft, alleen dan kan de informatie die je geeft ook echt landen. Na een verdere zoektocht kwamen we uit bij een organisatie die wel de juiste ondersteuning kon bieden. En zijn we concreet aan de slag gegaan met de thema’s voeding, slaap en bewegen.” Van een bioritme-workshop in verband met de wisseldiensten bij GWOC tot een training Mindfulness. Elk jaar wordt nu opnieuw gekeken naar waar behoefte aan is.

“In de techniek wordt nog relatief veel gerookt. Maar een stop-programma werkt goed. Inmiddels zijn hier echt een aantal jongens gestopt. Voeding is een lastiger onderwerp. Daarmee is het vooral belangrijk de mensen in te laten zien dat ze een keuze hebben. Vandaar dat we vorig jaar een nieuwjaarsontbijt deden met verrassende foodquiz. Bijna iedereen ging nat, ik ook”, lacht Dekker. “Wat bevat bijvoorbeeld meer vetten: een kroket of een handje cashewnoten? De noten, maar dan wel met de goede vetten. Een aantal van dit soort eye-openers passeerde de revue op een leuke en speelse manier. We deelden ook recepten. Niet alle gezonde dingen zijn namelijk vies of moeilijk te maken.”

“Mensen zitten er niet op te wachten iets opgelegd te krijgen''

Slechte conditie

Daarnaast doet GWOC regelmatig aan sportieve activiteiten. Zo werd in september vorig jaar een bootcamp georganiseerd met gereedschapskisten en tractorbanden. “Een stoere outdoor-workout waar uiteindelijk ongeveer zo’n 20 medewerkers aan meededen, inclusief de directeur”, vertelt Dekker. “Zelf brak ik mijn voet, wat natuurlijk de grap van het bedrijf werd. Maar de middag gaf veel inzicht. Zo bleken er ook jongeren in slechte conditie, wat ze zelf niet hadden verwacht.” Om de participatie te verhogen, organiseert GWOC de meeste activiteiten voor een groot deel onder werktijd.De Winter: “Daarnaast is het een kwestie van de werkplaats in lopen om de jongens een op een aan te spreken: waarom zou je niet mee doen? Gaandeweg raken de meesten dan wel aangestoken.”

Week suikervrij

Voor 2018 is de GWOC Vitaal-enquête in de vorm van een aantrekkelijke leaflet net achter de rug. Iedere medewerker mocht zijn favoriete activiteiten aankruisen. “De uitkomst? Een stappentellercompetitie, 1 week suikervrij en een training mindfulness. Opvallend genoeg bleken de boksclinic of fietssessie niet favoriet”, aldus Dekker. “De activiteiten zullen nu in april, juni en september plaatsvinden. Expres door het jaar heen gepland zodat het repeterende karakter ervan zorgt voor constante awareness.”

Een andere belangrijke factor is volgens De Winter de open inschrijving. “Mensen zitten er niet op te wachten iets opgelegd te krijgen. En trekken aan dooie paarden heeft geen zin. Ga liever aan de slag met hen die wel willen, dat steekt snel genoeg aan.” Inmiddels krijgt GWOC volop positieve reacties van medewerkers. Dekker: “Uit onderzoek blijkt dat het onze medewerkerstevredenheid ook echt heeft verhoogd.”

Meer informatie

Orianda Dekker, hr-adviseur bij GWOC, tel: 0251-26 24 31 of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Debbie de Winter, KAM-coördinator bij GWOC, tel: 0251- 26 24 18 of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

A+O Contactpersonen

Ben Kemna