login

Een leercultuur maakt organisaties 'toekomstproof'

‘Heeft iemand eenmaal positieve ervaringen met leren, dan verhoogt dat de intentie om verder te leren.’

Machines worden binnen bedrijven altijd goed onderhouden. Maar de mens? Ontwikkelen is het onderhoud voor de mens. En dat wordt nog te vaak vergeten, aldus Henriëtte Warrens. “Het resultaat van een investering in opleiden en ontwikkelen is moeilijk te meten”, zegt de hr business partner bij Thomas Regout. “Maar doe je het niet dan gaat dat je zeker geld kosten. Creëer daarom een leercultuur binnen je bedrijf.”

Technologische ontwikkelingen gaan snel en organisaties hebben vandaag de dag een steeds kortere levensduur, vertelt Warrens. “Bedrijven zijn vaak overtuigd van het product dat ze maken en blijven te lang hangen. Denk bijvoorbeeld aan de zelfrijdende auto. Wat betekent dat in de nabije toekomst voor autoschadebedrijven? Het aantal schades zal drastisch afnemen. En zijn er nog wel benzinestations nodig als het aantal elektrische auto’s blijft toenemen? We moeten meebewegen. Niet alleen met nieuwe, innovatieve producten en diensten maar ook met de ontwikkeling van mensen.”

Theorie in de praktijk

Tien jaar lang was Warrens zelfstandig ondernemer, met twee optiekbedrijven in Zuid-Limburg. Maar na de geboorte van haar gehandicapte zoontje (6) gooide ze het roer om. Ze volgde de studie People & Business Management aan Zuyd Hogeschool en koos maar liefst twee afstudeerrichtingen: HRM en business management.
“Precies toen ik een stageplek nodig had, kwam ik in de Albert Heijn mijn stagebegeleider van vroeger tegen. Hij werkte inmiddels bij Thomas Regout in Maastricht en bood me direct een plek aan”, lacht Warrens. “Overdag liep ik stage en ’s avonds ging ik naar school om niet onnodig lang over mijn gecombineerde studie te doen. Een pittige maar leuke combinatie want ik kon direct in de praktijk toepassen wat ik in theorie leerde.”

Iedereen is ontwikkelbaar

Afgelopen zomer studeerde Warrens af met een onderzoek naar een leercultuur voor toekomstbestendige organisaties. “Iedereen is ontwikkelbaar. Ook mensen die laaggeschoold zijn. Immers, ook zij hebben allemaal een smartphone waar ze van alles mee kunnen. Dat hebben ze zichzelf geleerd. Het gaat er dus simpelweg om mensen op de juiste manier te faciliteren”, aldus Warrens. “Een leercultuur is een continu proces, een strategie. Het betekent ontvankelijk zijn voor en naar elkaar. Continu met en van elkaar leren. Leerintentie is veranderbereidheid.”

Willen leren

Maar hoe zorg je ervoor dat mensen willen leren? “Volgens TNO zijn verschillende factoren van invloed op scholingsdeelname en scholingsintentie. Ten eerste de sociale context, oftewel de privé-omgeving. Heeft iemand kleine kinderen thuis of een ondersteunende partner? Daar kan de werkgever natuurlijk weinig aan veranderen. Maar er zijn zeker ook factoren waar je als bedrijf wel invloed op hebt.”

Zo is de steun van het management, de steun van collega’s en de oriëntatie op loopbaanmogelijkheden van grote invloed op iemands scholingsdeelname en scholingsintentie, gaat Warrens verder. “Het management moet de leercultuur dragen. Afspraken moeten opgevolgd worden en leidinggevenden dienen het goede voorbeeld te geven. Neem de tijd om samen de plan-, do-, check- en act (PDCA)-cirkel volledig te doorlopen. De machine draait wellicht tien minuten korter op een dag, maar het is belangrijker om samen te kijken naar wat beter en anders kan.”

Onderdeel van het plan

Daarnaast is urgentiebesef nodig, aldus Warrens. “Vertel het personeel wat de situatie is en wat de strategie wordt. Maak mensen onderdeel van het plan en neem ze mee in het proces. Bij Thomas Regout is de gemiddelde leeftijd 51 jaar, met een arbeidsduur van 30 jaar. Deze mensen weten als geen ander hoe het werkt én hebben zondermeer goede ideeën. Profiteer daar ook van”, zegt Warrens. “Vergeet daarnaast niet hoe belangrijk een veilige, stabiele omgeving is. Mensen moeten het gevoel hebben dat feedback gegeven mag worden. En dat er iets mee gedaan wordt.”

Positieve ervaringen

Opleiding en ontwikkeling moet individueel benaderd worden. “Een weerstand om te leren is vaak angst. Vraag daarom goed naar wat iemand nodig heeft en waar zijn interesses liggen. Een lascursus wordt vaak extern gedaan. Maar dat is niet iemands vertrouwde omgeving. Daarom ben ik bijvoorbeeld op zoek gegaan naar een leraar uit de praktijk die bij ons langs wilde komen. Onze mensen kregen op de eigen werkplek les en raakten volledig enthousiast. Een positieve ervaring, dat is wat je wil bereiken. En dat kan alleen als je leermomenten aanpast aan de behoeften van je individuele werknemer. Het is geen one size fits all-trui.” 

Leren is een verandertraject. Ben je eenmaal uit de roestige startblokken, dan blijft het daarna met een beetje hulp vanzelf lopen, aldus Warrens. “Heeft iemand eenmaal positieve ervaringen met leren, dan verhoogt dat de intentie om verder te leren. Mensen staan dan open om nieuwe dingen te leren. Om verder te denken dan alleen vandaag. En dat maakt de organisatie wendbaarder en flexibeler, oftewel toekomstbestendig.”

Aanbod A+O: workshop bijblijven of afhaken

Hoe kunt u als hr-professional uw organisatie helpen een leercultuur te creëren die voortdurend verbetert? Een cultuur waar medewerkers durven te experimenteren, waar fouten gemaakt en gedeeld worden en waar men in staat is om kritisch te blijven kijken? In de voor A+O bedrijven kosteloze workshop ‘Bijblijven of afhaken?!’ krijgt u antwoord op deze vragen. Direct aanmelden.

Meer informatie

Henriëtte Warrens, hr business partner bij Thomas Regout, telefoonnummer 043 - 351 66 66 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

A+O Contactpersonen

Joost van Doorn


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.