login

Workshop 'Bijblijven of afhaken?!'

De organisatie van de toekomst is een lerende organisatie. Maar hoe kweek je een leercultuur? Hoe zorg je ervoor dat medewerkers willen leren in plaats van moeten leren? De A+O-workshop ‘Bijblijven of afhaken?!’, gegeven door Jobtraining en kosteloos voor bij A+O aangesloten bedrijven, geeft antwoord op deze vragen en wordt op diverse plekken in het land gehouden. Donderdag 14 juni was het Noord-Hollandse Wormer aan de beurt.

Direct aan de Zaan in Rijksmonument De Stoomhal trapt Brigitta Lops, managing partner van Jobtraining, die dag de workshop af met een uitleg waarom een leven lang leren noodzakelijk is. “Kennis veroudert en functies verdwijnen. Hoe de toekomst eruit gaat zien, weet niemand. Maar leren is de voorwaarde voor innovatie. En innovatie is nodig om relevant te blijven in de toekomst. Het is dus van groot belang een lerende organisatie te zijn”, vertelt Lops enthousiast.

In de interactieve middag die volgt, leren de deelnemers welke stappen gezet kunnen worden om de organisatie te steunen in de ontwikkeling naar een leercultuur. “Maar bedenk wel”, zegt Lops. “Er is geen quick fix voor het kweken van een leercultuur. Het hangt van jouw organisatie en jouw medewerkers af wat werkt. Er zijn wel talloze leerzame praktijkcases van bedrijven in dezelfde sector. Laten we vooral leren van elkaar.”

‘Leren is de voorwaarde voor innovatie. En innovatie is nodig om relevant te blijven in de toekomst.’

Prikkel motivatie

Het stappenplan van Lops bevat 6 aandachtspunten waar je in ieder geval rekening mee moet houden in het stimuleren van een leercultuur. “De eerste stap is: prikkel motivatie. Hoe? Door noodzaak, verlangen en vertrouwen te creëren. Leg uit waarom niet leren enger is dan wel leren en doe dat zo specifiek mogelijk. Een verhaal over technologische ontwikkeling is te abstract. Zoek de why, het verlangen waarvoor iemand in beweging komt. En geef medewerkers vertrouwen met eigenaarschap. Want als je iemand een oplossing geeft, dan komt hij met 100 problemen terug. Geef je iemand een probleem, dan krijg je 100 oplossingen terug.”

Stimuleer een groei mindset

Een belangrijke tweede stap in het stappenplan naar een leercultuur is het stimuleren van een groei mindset, gaat Lops verder. “Oftewel de Pippi Langkous mindset: ‘Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan’. Een handige mindset bij het aangaan van nieuwe uitdagingen. En tegenovergesteld aan de fixed mindset, oftewel ‘Ik blijf bij wat ik ken’. Gelukkig is de groei mindset te ontwikkelen. Hang bijvoorbeeld eens de volgende vragen op een poster op de muur: wat heb je geleerd van je prestaties vandaag, welke stappen heb je gezet die tot succes leiden, hoe lukt het je om bij tegenslag door te zetten en wat zou je kunnen leren van anderen vandaag?”

De deelnemers doen vanaf het begin enthousiast mee en delen volop hun eigen ervaringen.

Maak het persoonlijk

Een derde stap in het stimuleren van een leercultuur is ‘maak het persoonlijk’. “Weerstand voor leren komt bijna altijd voort uit angst voor verandering. Dit komt vaak door een gebrek aan informatie waarom verandering nodig is en een angst voor verlies”, legt Lops uit. “Onderzoek daarom waar de weerstand vandaan komt om bezwaren weg te nemen. Maak het persoonlijk voor jouw medewerker en bedenk goed wie je doelgroep is.”

Train learning agility

De volgende stap in het stappenplan is het trainen van learning agility, oftewel lerend vermogen. Het vermogen om op basis van nieuwe ervaringen snel effectief gedrag te ontwikkelen. “Nieuwsgierigheid is dé drijfveer van leren. Hoe je dat kunt prikkelen? Stimuleer medewerkers om nieuwe dingen te doen, zichzelf te verwonderen en hun interesses te volgen. Een goede tip is bijvoorbeeld medewerkers een fail forward-boekje te laten maken. Schrijf simpelweg op wat je fouten waren en wat je er toen van geleerd hebt. Dat biedt ontzettend veel inzichten.”

Aanbod dat prikkelt tot leren

Zorg daarnaast voor een aanbod dat prikkelt tot leren, aldus Lops. “Denk aan blended learning en maak het verrassend en fun. Leer van elkaar en leer door te doen. Maak gebruik van nieuwe leertools en vergeet vooral niet data in te zetten. Ga data verzamelen en neem ook de tijd daarnaar te kijken om ervan te leren”, besluit Lops aan het einde van de dag. Wie na de workshop behoefte heeft aan opvolging kan bij Marjoleine Heijboer, learning & development consultant bij Triamfloat, terecht. Tijdens een adviesgesprek kan zij desgevraagd praktisch handen en voeten geven aan het stappenplan voor het stimuleren van een leercultuur.

“Een inspirerende middag”, zegt deelnemer Gitta van der Grijspaarde van Aqualektra. “Het zet je aan het denken en maakt je bewust van de mogelijkheden die er zijn. Natuurlijk willen we graag een lerende organisatie zijn en we doen er al best veel aan. Zo laten we vakspecialisten in groepjes hun kennis delen. 
Maar puntje bij paaltje gaat de productie vaak voor. In deze workshop heb ik absoluut nieuwe ideeën opgedaan.”

Meer informatie

Bekijk de website. In 2018 vindt de workshop onder andere nog plaats in Eindhoven, Gouda, Dordrecht en Assen. Ook incompany organiseren is mogelijk.
Het aanvraagformulier vindt u hier

 

A+O Contactpersonen

Ben Kemna

Manon Lubbers


Deze website maakt gebruik van cookies. Door op onze website te blijven gaat u akkoord met het gebruik van cookies.