login

Bedrijfsleven wint middelbare scholieren voor zich via landelijke ontwerpwedstrijd

Op 10 mei jl. vond de ontknoping plaats van het educatieve programma Eureka!Cup waarvoor zes bedrijven en overheidsinstellingen een technologisch vraagstuk uitschreven voor middelbare scholieren. Zij vroegen de leerlingen om een innovatieve oplossing te bedenken en te ontwerpen voor een vraagstuk waar zij als organisatie mee te maken hebben. Die vraag sloeg aan! Bijna 10.000 leerlingen uit de onderbouw van havo en vwo bogen zich op school over de opdrachten. Zij deden uitgebreid onderzoek, kwamen met een innovatie op de proppen en bouwden een prototype.

 

De teams met de beste oplossingen, zo’n 1000 middelbare scholieren uit Nederland en België, trokken woensdag 10 mei naar het Nationaal Militair Museum in Soest voor de finaledag Eureka!Day. Hier presenteerden zij hun ontwerp aan de opdrachtgever en werd hun prototype aan de ultieme test onderworpen.

De opdrachtgevers

De zes opdrachtgevers dit jaar waren het Ministerie van Defensie, ProRail, Huijbregts Groep, Platform WOW (Rijkswaterstaat en Provincie Utrecht), Universiteit Twente en Heutink. Zij bedachten een aansprekende technologische opdracht. Samen met de onderwijsdeskundigen van Stichting Techniekpromotie werd de opdracht als lesmateriaal uitgewerkt en onder de aandacht gebracht van honderden middelbare scholen in Nederland en België. Techniekstudenten van het Summa College ontwikkelden testinstallaties om de prototypes bij elke opdracht te testen.

Jongeren denken in mogelijkheden

Een greep uit de opdrachten… ProRail wilde graag hulp bij het ontwerpen van een station waarbij geen reiziger meer hoeft te wachten. Een team berekende dat je sneller in en uit kunt stappen op een draaibaar perron en dat de reizigers dan beter over de trein zijn verdeeld. De jury was onder de indruk van de innovativiteit en duurzaamheid van de bedachte oplossing. “Jongeren denken niet in beperkingen maar in mogelijkheden. Het stimuleert ook ons om eens wat vaker out-of-the-box te denken”, aldus een jurylid van ProRail. “Ons werkgebied kun je bijna niet op school leren. Daarom is het leuk om leerlingen al eens met ons kennis te laten maken en te laten zien wat we in huis hebben. Onze naamsbekendheid en zichtbaarheid kunnen we zo vergroten".

Meer bekendheid voor ons werkveld

Het Ministerie van Defensie daagde leerlingen uit een systeem te bedenken dat als communicatiemiddel kan worden ingezet tussen militairen en de lokale bevolking in een missiegebied. Een officier: “Het is onze ambitie om Defensie als een van de grootste technische werkgevers op de kaart te zetten. Veel leerlingen weten niet dat je bij ons ook op technologisch vlak aan de slag kunt. Dankzij de Eureka!Cup leren jongeren ons beter kennen. We merken nu al dat we meer bekendheid op scholen hebben dankzij de win-winformule: jongeren komen in aanraking met wetenschap & technologie en wij komen in aanraking met hen!”.

Honderden leerlingen bezochten ons innovatiecentrumeurekacup2 aangepast

Tijdens deze dag bezochten honderden leerlingen het innovatiecentrum van de Huijbregts Groep waar het bedrijf nieuwe technieken toepast. De teams ontdekten hier dat ook de foodsector doordrongen is van hypermoderne technologie.

We bereikten in een klap ruim duizend jongeren

Platform WOW liet de teams een kruispunt ontwerpen waar volledig zelfrijdend verkeer veilig samengaat met fietsers en voetgangers. Een projectleider van het platform vertelde enthousiast: “Het blijft indrukwekkend wat leerlingen bedenken".

Bèta-opleiding stimuleren

Brigitte van Helden, directeur van Stichting Techniekpromotie: “Tijdens de Eureka!Cup ervaren we dat leerlingen het ontzettend leuk vinden om voor een echt bedrijf of organisatie aan het werk te zijn. Hun frisse inzichten en slimme innovaties worden door de professionals heel goed ontvangen. Door leerlingen en scholen via educatieve programma’s samen te brengen met het bedrijfsleven en de overheid, bouwen we aan een gemeenschappelijk doel: technologie verankeren in het lesprogramma en jongeren stimuleren om voor een bèta-opleiding te kiezen".

De Eureka!Cup is een landelijke ontwerpwedstrijd met technologische uitdagingen voor leerlingen uit de onderbouw van havo en vwo. Het is een programma van Stichting Techniekpromotie om jongeren enthousiast te maken voor wetenschap & technologie. Bedrijven en organisaties die belangstelling hebben om het aankomende seizoen 2017-2018 als opdrachtgever mee te doen kunnen zich melden bij Stichting Techniekpromotie, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefoonnummer +31(0)40 247 3300.