login

‘Wie open en transparant is, krijgt dat vanzelf terug’

Maybritt Larsen gaf leiding aan de fusie van high tech-bedrijven Larsen en Buhl

In januari dit jaar fuseerden Larsen Premium Precision Parts uit Zeewolde en Buhl Fijnmetaalbewerking uit Hilversum tot Larsen & Buhl. Maybritt Larsen, hoofd P&O en marketing, gaf het proces leiding. Hoe verliep het samengaan van twee culturen? Maar ook: hoe is het om ‘dochter van’ te zijn en als vrouw in een mannenwereld leiding te geven?

Larsen: “Alles staat of valt met jouw mindset. Vind jij het als directeur spannend of lastig, dan breng je dat over op de anderen. Ontspannen en relaxed zijn, werpt betere vruchten af”. Het is tekenend voor de manier waarop Larsen & Buhl samen gingen. “Sinds juli is Buhl bij ons ingetrokken in Zeewolde. We hebben het pand ernaast gekocht en zijn bezig met de aanleg van een grote verbindingshal. Maar je merkt nu al geen verschil meer tussen beide bedrijven”.

Elkaar aanvullen

Larsen & Buhl is producent en toeleverancier van fijnmechanische onderdelen voor bijvoorbeeld de vliegtuig- en medische industrie. Zo worden er tandimplantaten en interieuronderdelen voor vliegtuigen gemaakt, maar ook onderdelen voor brachytherapie om kanker te behandelen. Een uiteenlopend werkgebied, met als verbindende factor de hoge kwaliteitseisen en benodigde certificeringen. “Het scheelt dat we in feite twee dezelfde bedrijven waren, met zelfs een gezamenlijke klant in de tandtechniek. We vullen elkaar prachtig aan en zetten allebei hoog in op het automatiseren en digitaliseren van onze productie”.

Open en transparant zijn

Ook qua cultuur verschilden de hightech bedrijven niet erg van elkaar. “Zowel Larsen als Buhl zijn familiebedrijven van oorsprong. En dat merk je. De culturen pasten dan ook uitstekend bij elkaar. In januari hebben we een etentje georganiseerd om elkaar over en weer te leren kennen en sindsdien is het alsof iedereen elkaar al jaren kent”.

“De key is iedereen bij alle stappen te betrekken. Wie open en transparant is, krijgt dat vanzelf terug. Afspraken over cao’s, werktijden en kilometervergoedingen hebben we zorgvuldig gecommuniceerd, en waar mogelijk hebben we onze mannen en vrouwen om input gevraagd. Zo kochten we recent twee nieuwe machines om meer capaciteit te creëren en dat is volledig in overleg met de werkvloer gegaan”.

Verhuizing flinke kluif

Zijn er dan helemaal geen tegenvallers geweest tijdens de fusie? “Zeker wel”, aldus Larsenl. “De fysieke verhuizing bleek een flinke kluif. Ons gezamenlijke machinepark is gigantisch. Nadat alles hiernaartoe gebracht was, leek de productiehal geëxplodeerd. Om de productie zo snel mogelijk weer op te pakken, hebben we de boel even de boel gelaten. Maar we zijn nu, met behulp van vakantiekrachten, nog steeds bezig alles een plekje te geven. En ik vrees dat we nog wel even in beweging blijven”.

Larsen is ervan overtuigd dat juist die beweging mensen energie geeft. “Iedereen heeft het er altijd over dat mensen niet willen veranderen. Daar geloof ik niets van. In onze industrie is elke dag een verandering. Dat maakt het werken in de techniek juist zo leuk”. Zelf studeerde ze sport- en prestatiepsychologie. “Na flink wat omzwervingen ben ik na de training- en advieswereld hier terecht gekomen en ik vind het een verademing. Het ambacht van onze maakindustrie is zo ontzettend mooi, het lijkt wel kunst. Totaal anders dan de abstractheid van training en advies, waarin ik eerder actief in was”.

Klanten blij maken

Op de vraag of ze zich als dochter van de directeur extra moet bewijzen, lacht Larsen. “Het gaat erom onze klanten blij te maken. Van buiten naar binnen te denken. Het gaat toch niet om mij of de directeur? Het gaat om ons team en de klanten”. De technische mannenwereld noemt ze juist een voordeel. “Het is heerlijk duidelijk en direct. Ik ben zelf erg doelgericht. Een vrouwenwereld zoals in de kinderopvang, waar ik vroeger ook eens gewerkt heb, is niets voor mij”.

Diversiteit op de werkvloer noemt Larsen wel een belangrijk aandachtspunt. “Er werken hier nu 7 vrouwen op een totaal van 45. We gaan allemaal erg respectvol met elkaar om en intern merk ik niets  van eventuele nadelige man-vrouw verschillen. Maar het kan best eens gebeuren dat ik op een netwerkbijeenkomst buitengesloten raak, of dat ik niet direct serieus genomen word als ik bij een opdrachtgever kom. Wil je begrip krijgen dan moet je als vrouw jezelf positioneren. Maar de techniekwereld is absoluut in transitie”.

Horizon verbreden

Om jong talent bij Larsen & Buhl aan te trekken, doet het bedrijf volop aan bedrijfsbezoeken, open dagen en doe-opdrachten voor scholen. “Het gaat erom jezelf te laten zien. Een ervaring te creëren. Ik geloof in het aandachtseffect, the mere exposure effect. En dat is ook belangrijk om meer vrouwen in de techniek te krijgen. Ouders zouden hun kinderen moeten prikkelen zoveel mogelijk gebieden laten zien. De horizon verbreden. Pas dan kun je erachter komen wat echt bij je past. En de techniek is dan natuurlijk een prima toekomstkeuze. Hoe fantastisch is het dat Nederland zo’n prachtige maakindustrie heeft? Neem Larsen & Buhl. Hier maken we niet slechts fijnmechanische onderdeeltjes, we leveren een bijdrage aan het verbeteren van mensenlevens”!

Meer informatie

Maybritt Larsen, hoofd P&O en marketing bij Larsen & Buhl, telefoonnummer 036 - 522 09 31 en e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

A+O Contactpersonen

Ben Kemna