login

Van een ramp een kans maken

Een allesverwoestende brand legde in mei 2009 VAF Instruments in de as. Van de fabrikant van meetinstrumenten was niets meer over. Een ongelooflijke ramp. Maar het bedrijf wist er ook een kans van te maken. Directeur Leo Blankenstein legt uit hoe het samen met de medewerkers lukte alles weer op te bouwen. “Het werd uiteindelijk de leukste episode van mijn loopbaan.”

Vroeg in de avond op Hemelvaartsdag 2009 werd Blankenstein gebeld door de bewaking. Er zou wat rook uit het dak komen. “Natuurlijk ging ik direct kijken. Maar toen ik vanuit Sliedrecht aan kwam rijden bleek de boodschap van de bewaker een flinke understatement. Ik zag direct een grote, zwarte wolk”, vertelt Blankenstein. “Al snel verzamelde zich een groepje medewerkers en met knikkende knieën stonden we naar ons brandende pand te kijken. Binnen een half uur werd duidelijk dat er geen redden meer aan was.”

‘Duidelijkheid en snelheid bleken van cruciaal belang.’

Vrijheid, vertrouwen en veel verantwoordelijkheid

Een hartverscheurende aanblik. Maar al snel rees de vraag: hoe nu verder? “Al de volgende dag zijn we aan de slag gegaan en besloten we met de aandeelhouders en het managementteam om door te gaan. Die vrijdag vergaderden we met 12 keymedewerkers in het Mercure Hotel om een plan van aanpak te maken. En de dinsdag erop hebben we het aan alle medewerkers gecommuniceerd. Duidelijkheid en snelheid bleken van cruciaal belang. De doelen waren duidelijk. De boodschap? Niet eindeloos analyseren. Beslis, want we moeten vooruit. Het hoefde niet optimaal te zijn, als er maar besloten werd. Het plan van aanpak bood vrijheid, vertrouwen en veel verantwoordelijkheid.”

Tijdelijk kantoor in voormalig klooster

VAF Instruments stond voor een gigantische klus. Alles was weggevaagd, er was nog geen adressenboekje bewaard gebleven. “Jarenlang had ik met enige tegenzin een flinke factuur ondertekend voor een computeruitwijk-faciliteit. Maar het bleek onze redding. De vrijdag na de brand konden we ons tijdelijke kantoor inrichten in een voormalig klooster in Dordrecht Amstelwijk. En al snel hadden we de automatisering met onder andere onze klantcontactgegevens en tekeningen weer voor elkaar. Ook onze verzekering was goed geregeld voor inboedel, opstal en bruto winst. Dus vanaf dat moment konden we vooruit. Half juli konden we de eerste hardlopende producten weer leveren en vanaf oktober onze gehele productlijn.”

Nieuwe kijk op de oude situatie

Vooruit betekende ook een nieuwe kijk op de oude situatie. “Al snel dachten we met elkaar: dit is het moment om dingen anders te doen. Om flinke stappen te maken. Wij bewerken metaal. Daar zijn dure machines voor nodig en die vervang je niet zomaar. Normaal gesproken conformeer je je met investeringen aan de bestaande situatie. Nu kon en moest alles nieuw en state-of-the-art. Maar we hebben daarnaast ook de fabrieksindeling onder de loep genomen. Wat kon efficiënter? Was er misschien een logischere oplossing? Zo werd de nieuwe fabrieksvloer een open ruimte met voldoende licht en een prettig klimaat.”

Ondernemers binnen de onderneming

Binnen maar liefst twee jaar stond er een gloednieuw bedrijfspand. “Twee jaar van overleven, een grote koortsachtige actie. Maar het was de leukste episode van mijn loopbaan. De business lijkt altijd keihard, maar het was hartverwarmend om te zien dat vaste klanten, leveranciers en zelfs concurrenten ons van alles gunden. Het heeft ons een sterk netwerk opgeleverd in de regio, we hebben ontzettend veel mensen leren kennen. In een tijd van nood ben je puur bezig met de kern van ondernemen. En zie je plotseling meer ondernemers binnen je onderneming opstaan. Iedereen heeft een bijdrage geleverd”, vertelt Blankenstein trots.

Vele lessen geleerd

Uit de twee jaar durende noodsituatie trekt Blankenstein de nodige lessen. “Wat blijkt? Je kunt ontzettend veel aan je team overlaten. Het draait om vertrouwen. Maar ik kan iedereen aanraden zijn polis eens goed door te nemen en af te stemmen of wat jij erin leest ook zo door de verzekeraar gezien wordt. Ik las eens dat maar liefst 60 procent van de bedrijven na een dergelijke brand, na vijf jaar niet meer bestaat. VAF Instruments presteert inmiddels zelfs beter dan voorheen. Het verschil? Onder andere een kwestie van organisatie. Sla alles digitaal en extern op. Ook de tekeningen. Het kost wat, maar het kan ooit van cruciaal belang zijn.”

Meer informatie

Leo Blankenstein, directeur VAF Instruments, telefoonnummer 078 - 61 83 100 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

A+O Contactpersonen

Marloes Jonkman