“Je eigen medewerkers zijn je employer brand”

8 mei 2017

Op 21 maart jongstleden werd door de opleidingsfondsen A+O, OOM en OTIB een themadag georganiseerd voor hr-medewerkers. Onderstaand een impressie van een druk bezochte workshop over employer branding.

Aan het begin van de workshop maakt employer brand-consultant Ernst Schipper direct duidelijk waar het bij employer branding om gaat. “Employer branding wil zeggen dat je een onderscheidende voorkeurspositie als werkgever opbouwt in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders. Met uiteindelijk als doel het aantrekken van de juiste medewerkers.”

“Het gaat er dus om te laten zien wat jouw bedrijf onderscheidend maakt en dat systematisch uit te dragen”, aldus Schipper. “Employer branding kan in een tijd van schaarste aan technisch personeel een belangrijk middel zijn om nieuwe medewerkers aan te trekken. Maar vooral ook om medewerkers te vinden die bij de identiteit van jouw bedrijf passen en dus niet snel weer vertrekken.”

Enorme wervingskracht

Maar hoe geef je employer branding nu concreet handen en voeten? “Het is zeker niet zo dat je een duur reclamebureau voor honderdduizend euro in de arm moet nemen”, zegt Schipper. “Maak vooral gebruik van de potentie van je eigen werknemers, zij zijn immers het employer brand.” Om dat te illustreren laat Schipper een filmpje zien over de Nigeriaanse vestiging van Friesland Campina. “Wij hebben de werknemers gevraagd om met hun eigen telefoon te filmen hoe hun werkdag eruit ziet. Die beelden hebben we achter elkaar gemonteerd met een wervend muziekje eronder. Het resultaat was een feel good filmpje, waarin je ziet dat de medewerkers oprecht blij zijn met hun werk en er plezier in hebben. Daar gaat een enorme wervingskracht vanuit. En omdat ze het filmpje zo leuk vonden, werd het door de medewerkers zelf en masse gedeeld op sociale media. Daar kan geen dure campagne tegenop.”

Workshop employer brandingSalaris niet belangrijkste reden

“Employer branding is dus iets anders dan hardcore recruitment”, vervolgt Schipper. “Het is bij wijze van spreken de knipoog waarmee je de aandacht van iemand trekt. Door employer branding laat je zien wat voor soort bedrijf je bent.” Voor jonge werknemers is salaris niet langer de belangrijkste reden om voor een bepaalde baan te kiezen, zo blijkt uit onderzoek. Schipper: “Jongeren willen ergens bijhoren: ze zijn op zoek naar een cultuur en collega’s die bij hen passen. Daarom is employer branding zo wezenlijk.”

“Ik sluit me daar geheel bij aan”, zegt A+O regiomanager Marloes Jonkman. “Bij veel A+O-bedrijven merk je vaak een soort bescheidenheid. Men is ontzettend trots op het product dat men maakt, maar het wordt niet van de daken geschreeuwd. Ik denk dat employer branding een kans biedt om te laten zien waar je goed in bent en wat jouw bedrijf bijzonder maakt. Dat kan zeker helpen om in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt toch nieuw personeel aan te trekken.”

 

A+O contactpersoon

Marloes Jonkman
Regiomanager Zuidwest-Nederland

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang als eerste nieuws over de sector.

Ter inspiratie / alle berichten